ذات Ú©ÛŒ ایمانی اور اخلاقی تربیت Û”Û”Û”Û”Û” : Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù† عبدالعزیز العیدان ترجمÛ:شمس الØ+Ù‚
islamic feutre.jpg
تربیت ذات ان مختل٠تربیتی طریقوں Ú©Ùˆ Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ جن Ú©ÛŒ مدد سے Ûر مسلمان مردو عورت اپنی ذات Ú©Ùˆ علمی، ایمانی، اخلاقی اور سماجی Ø+یثیت سے بÛتر بنا سکتا ÛÛ’Û” اور بشری کمال Ú©Û’ مراتب Ø·Û’ کر سکتا Ûے۔تربیت ذات Ú©ÛŒ اسلام میں بے Ø+د Ø¨Ù„Ú©Û Ú©Ù„ÛŒØ¯ÛŒ اÛمیت ÛÛ’ØŒ اسے نظرانداز Ù†Ûیں کیا جا سکتا۔عصر Ø+اضر میں تربیت ذات Ú©ÛŒ اÛمیت میں Ù¾ÛÙ„Û’ Ú©ÛŒ Ø¨Û Ù†Ø³Ø¨Øª Ú©Ûیں Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø§Ø¶Ø§ÙÛ ÛÙˆ گیا ÛÛ’ Û”
Ûر مسلمان اپنی ذات Ú©Ùˆ بÛتر بناکر بشری کمال Ú©Û’ مراتب Ø·Û’ کر سکتا ÛÛ’
جس شخص Ù†Û’ اپنی Ø+قیقی تربیت Ú©ÛŒ اس پر Ø+ساب آسان ÛÙˆ جائے گا، انشاء Ø§Ù„Ù„Û Ø¹ØµØ± Ø+اضر میں تربیت ذات Ú©ÛŒ اÛمیت Ù¾ÛÙ„Û’ Ú©ÛŒ Ø¨Û Ù†Ø³Ø¨Øª Ú©Ûیں Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¨Ú‘Ú¾ گئی ÛÛ’
خود اپنی Ø+Ùاظت غیروں Ú©ÛŒ Ø+Ùاظت سے مقدم ÛÛ’:۔مسلمان کا اپنی تربیت کرناØ+قیقت میں Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ عذاب سے بچائو Ú©ÛŒ سمت میں ایک اÛÙ… قدم ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ø¬Ûنم Ú©Û’ سامنے ایک ڈھال ÛÛ’ØŒ اور بلا Ø´Ø¨Û Ø®ÙˆØ¯ اپنا بچائو دوسروں Ú©Û’ بچانے پر ٹھیک اسی طرØ+ مقدم ÛÛ’ جس طرØ+ خدا Ù†Ø®ÙˆØ§Ø³ØªÛ Ú©Ø³ÛŒ گھر میں آگ Ù„Ú¯ جائے تو اپنی ذات Ú©ÛŒ Ø+Ùاظت مقدم ÛÛ’Û” سب سے Ù¾ÛÙ„Û’ آدمی اپنی ذات Ú©Û’ بچائو Ú©ÛŒ تدابیر کرتا ÛÛ’ پھر دوسروں کی۔اس Ø+قیقت Ú©ÛŒ تاکید Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ بھی Ùرمائی Ûے۔قرآن پاک Ú©ÛŒ Ø³ÙˆØ±Û Ø§Ù„ØªØ+ریم میں ارشاد باری تعالیٰ ÛÛ’ Ú©Û â€™â€™ اے ایمان والو!تم اپنی جانوں اور اپنے گھر والوں Ú©Ùˆ اس آگ سے بچائو جس کا ایندھن انسان اور پتھرÛیں،اور اس پر سخت Ùرشتے مقرر Ûیں ،جو Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ Ø+Ú©Ù… Ù†Ûیں ٹالتے اور جو انÛیں Ø+Ú©Ù… ÛÙˆ ÙˆÛÛŒ کرتے Ûیں‘‘ (التØ+ریم :6) Û”ØªØ±Ø¬Ù…Û Ú©Ù†Ø²Ø§Ù„Ø§ÛŒÙ…Ø§Ù† سے لیا گیا ÛÛ’Û”
Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ø¨Ù† سعدی Ø’ Ù†Ùس Ú©Ùˆ بچانے کا معنی بیان کرتے Ûوئے Ùرماتے Ûیں Ú©Û : Ù†Ùس Ú©Ùˆ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Û’ اوامر Ú©ÛŒ بجا آوری ØŒ اس Ú©ÛŒ منÛیات سے اجتناب کا پابندبنانا، Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Ùˆ ناراض کرنے والی اور جÛنم واجب کرنے والی چیزوں سے ØªÙˆØ¨Û Ú©Ø±Ù†Ø§ØŒ ÛŒÛÛŒ ذاتی تربیت Ú©Û’ معنی اور اس Ú©ÛŒ غرض Ùˆ غایت ÛÛ’Û”
اگر آپ خود اپنی تربیت Ù†Ûیں کریں Ú¯Û’ تو دوسرا کون کرے گا؟:۔جب انسان پندرÛØŒ بیس تیس یاا س سے اوپر کا ÛÙˆ جائے تو اس Ú©ÛŒ تربیت کون کرتا Ûے؟بڑی عمر Ú©Û’ ساتھ ساتھ اس Ú©ÛŒ تربیت کوئی دوسرا Ù†Ûیں کر سکتا۔ اور Ù†Û ÛÛŒ کوئی چیز اس Ú©Û’ Ù¾Ø®ØªÛ Ûوتے Ûوئے Ø°ÛÙ† پر پر اثر انداز ÛÙˆ سکتی ÛÛ’Û” Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û ÙˆØ§Ù„Ø¯ÛŒÙ† اور دوسرے لوگ ÛŒÛ Ø³Ù…Ø¬Ú¾Ù†Û’ لگتے Ûیں Ú©Û ÙˆÛ Ø¨Ø§Ù„Øº ÛÙˆ گیا ÛÛ’ برے بھلے Ú©ÛŒ تمیز Ûے،اپنی مصلØ+توں کا ادراک Ûے۔یا پھر ان Ú©Û’ دنیاوی مسائل انÛیں اس کام سے غاÙÙ„ کردیتے Ûیں۔ جس Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ (اگر ÙˆÛ Ø§ پنی تربیت خود Ù†Û Ú©Ø±ØªÛ’ )تو اطاعت Ùˆ Ùرمابرداری Ú©Û’ مواقع ضائع ÛÙˆ جاتے Ûیں۔ وقت گزرتا رÛتا ÛÛ’ØŒ عمر ڈھلتی جاتی Ûے،مگر ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†ÛŒ کوتاÛیوں کا تدارک ÛÛŒ Ù†Ûیں کرپاتا۔اپنے Ú¯Ù…Ø´Ø¯Û Ø¨Ø´Ø±ÛŒ کمال Ú©Ùˆ پانے Ú©ÛŒ کوئی کوشش Ù†Ûیں کرتا۔ Ù†ØªÛŒØ¬Û ÛŒÛ Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ù…ÙˆØª Ú©Û’ وقت اور قیامت Ú©Û’ روز اÙسوس کرے گا۔ ارشاد باری تعالیٰ ÛÛ’ Ú©Û â€™â€™Ø¬Ø³ دن تمÛیں ا کھٹا کرے گا سب جمع Ûونے Ú©Û’ دن ÙˆÛ Ø¯Ù† ÛÛ’ Ûار والوں Ú©ÛŒ Ûار کْھلنے کا اور جو Ø§Ù„Ù„Û Ù¾Ø± ایمان لائے اور اچھا کام کرے Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ø³ Ú©ÛŒ برائیاں اْتاردے گا اور اْسے باغوں میں Ù„Û’ جائے گا جن Ú©Û’ نیچے Ù†Ûریں بÛیں Ú©Û ÙˆÛ ÛÙ…ÛŒØ´Û Ø§Ù† میں رÛیں ÛŒÛÛŒ بڑی کامیابی Ûے‘‘(التغابن :9)
Ø+ساب تنÛا ÛÙˆ گا:۔بروز قیامت Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° اپنے بندوں کا الگ الگ Ø+ساب Ù„Û’ گا،اجتماعی Ù†Ûیں۔ یعنی Ûر شخص اپنے اچھے برے اعمال کا خود Ø°Ù…Û Ø¯Ø§Ø± ÛÙˆ گا،اپنی ذات کا بھی جواب Ø¯Û ÛÙˆ گا۔ Ø®ÙˆØ§Û ÙˆÛ Ú©ØªÙ†Ø§ ÛÛŒ دعویٰ کرے Ú©Û Ø¯ÙˆØ³Ø±ÙˆÚº Ù†Û’ بھی اسے Ú¯Ù…Ø±Ø§Û Ú©ÛŒØ§ØŒÙˆÛ Ø¨Ú¾ÛŒ اس Ú©ÛŒ کوتاÛی، لاپرواÛÛŒ اور انØ+را٠کے Ø°Ù…Û Ø¯Ø§Ø± Ûیں لیکن ÛŒÛ Ø¯Ù„ÛŒÙ„ Ù†Ûیں مانی جائے Ú¯ÛŒÛ”Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ùرماتا Ûے،’’اور ان میں سے Ûر ایک روز قیامت اکیلا Ø+اضر Ûوگا‘‘۔ (Ø³ÙˆØ±Û Ù…Ø±ÛŒÙ… : 95)
نیز Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ùرماتا ÛÛ’ØŒ ’’ ÛÙ… Ù†Û’ Ûرانسان Ú©ÛŒ برائی اور بھلائی Ú©Ùˆ اسکے Ú¯Ù„Û’ سے لگا دیا ÛÛ’ØŒ اور بروز قیامت، ÛÙ… اس Ú©Û’ سامنے اس کا Ù†Ø§Ù…Û Ø§Ø¹Ù…Ø§Ù„ نکالیں Ú¯Û’ØŒ جسے ÙˆÛ Ø§ پنے اوپر کھلا Ûوا پائے گا۔Ùرمایا جائے گا Ú©Û Ø§Ù¾Ù†Ø§ نامÛ(اعمال) Ù¾Ú‘Ú¾ آج تو خود ÛÛŒ اپنا Ø+ساب کرنے Ú©Ùˆ بÛت Ûے‘‘۔(الاسرا Ø¡ :13ØŒ14)
انسان Ú©Ùˆ خود بدلنے پر قادر ÛÛ’ :۔کوئی بھی Ùرد عیب Ùˆ کوتاÛÛŒ اور Ú¯Ù†Ø§Û Ùˆ خطا سے Ù…Ø+Ùوظ Ù†ÛÛŒÚºØŒØ®ÙˆØ§Û Ú©Ù… ÛÙˆ یا Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ØŒ اور جب Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ø§Ø³ قدر یقینی ÛÛ’ تو ابتداء ÛÛŒ سے اس کا علاج کیا جائے Ú†Û Ø¬Ø§Ø¦ÛŒÚ©Û ÙˆÛ Ù…Ø¶Ø¨ÙˆØ· ÛÙˆ جائے۔ انسان اپنی غلطیوں اور عیوب Ú©ÛŒ مکمل اور دائمی تصØ+ÛŒØ+ اس وقت تک Ù†Ûیں کر سکتا جب تک Ú©Û ØªØ±Ø¨ÛŒØª ذات پر عمل پیرا Ù†Û ÛÙˆÛ” ÛŒÛ Ú©Ù„ÛŒØ¯ÛŒ شرط ÛÛ’Û”
دراصل Ûر مسلمان مرد Ùˆ عورت Ú©Ùˆ اپنے علم اوراستطاعت Ú©Û’ مطابق دوسروں Ú©Ùˆ دعوت Ø+Ù‚ دینے والا مصلØ+ Ùˆ معلم، اور رÛنما Ùˆ مربی Ûونا چاÛئے۔خاص Ùˆ عام Ú©ÛŒ زندگی میں دین اسلام Ú©Û’ مطابق تبدیلی Ùˆ اصلاØ+ لانے Ú©Û’ لئے قوی دلائل Ú©ÛŒ ضرورت Ûوتی ÛÛ’ØŒ موثر دعوت Ú©ÛŒ Ù†Ûایت اÛمیت ÛÛ’Û” انسان بÛترین Ù†Ù…ÙˆÙ†Û Ø¨Ù† جائے، اپنے ایمان Ùˆ عمل میں مثالی Ûو، اس Ú©ÛŒ دعوت Ø+Ù‚ میں تاثیر Ûوتی ÛÛ’ØŒ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ù‚ÙˆÛŒ تاثیر Ù…Ø+ض تقریروں سے Ø+اصل Ù†Ûیں Ûوتی، عمل بھی اسی Ú©Û’ مطابق Ûونا لازمی شرط Ûے۔صØ+ÛŒØ+ تربیت ذات ÛÛŒ داعی Ú©Û’ پیغام میں تاثیر پیدا کرتی ÛÛ’Û”
معاشرے Ú©ÛŒ اصلاØ+ کا صØ+ÛŒØ+ طریقÛ:۔کیا کوئی بھی مسلمان ایسا Ûوگا جوامت Ù…Ø³Ù„Ù…Û Ú©Û’ مختل٠گوشوں میں برے Ø+ال کا Ø§Ù„Ù…ÛŒÛ Ø¨ÛŒØ§Ù† Ù†Û Ú©Ø±ØªØ§ Ûو؟ ایسا کوئی شخص موجود Ù†ÛÛŒÚºÛ”Ø®ÙˆØ§Û Ø§Ù‚ØªØµØ§Ø¯ÛŒ Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û ÛÙˆ یا سیاسی، یا ابلاغی یا اجتماعی ØŒ لوگ اپنی خامیاں بیان کرتے Ûیں۔ لیکن کیا اس تلخ Ø+قیقت Ú©ÛŒ اصلاØ+ کا بھی کوئی Ø±Ø§Ø³ØªÛ ÛÛ’ØŸ آج امت Ù…Ø³Ù„Ù…Û Ú©Ùˆ جو مسائل درپیش Ûیں ،ان سے نکلنے Ú©ÛŒ کوئی صورت ÛÛ’ØŸ کیا صر٠شکوے شکایت کرنا ÛÛŒ کاÙÛŒ ÛÛ’ØŸ ان سب کا جواب خوداپنے آپ میں تلاش کیجئے ØŒ مل جائے گا۔ تمام عصری مسائل Ùˆ مشکلات کا Ø+Ù„ ذات Ú©ÛŒ تربیت میں ÛÛŒ مضمر Ûے۔جب بھی کوئی اپنے آپ سے اصلاØ+ کا عمل شروع کرے گا تو معاشرے Ú©ÛŒ اصلاØ+ خودبخو ÛÙˆ جائے Ú¯ÛŒ Û” اور جب Ùرد Ú©ÛŒ اصلاØ+ ÛÙˆ Ú¯ÛŒ تو بØ+Ú©Ù… خدا خاندان بھی درست ÛÙˆ جائے گا۔ پھر پورا Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ø³Ø¯Ú¾Ø± جائے گا۔ اس طرØ+ دھیرے دھیرے امت Ú©Û’ تمام مسائل ختم ÛÙˆ جائیں Ú¯Û’ Û”
Ù…Ø°Ú©ÙˆØ±Û Ø¨Ø§Ù„Ø§ باتیں Ûر مرد Ùˆ عورت Ú©ÛŒ ذات سے تعلق رکھتی Ûیں،ذات Ú©ÛŒ تربیت کا خیال اس وقت Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ØªÙ‚ÙˆÛŒØª Ù¾Ú©Ú‘Û’ گا جب والدین Ù†Û’ چھوٹی عمر میں بچوں Ú©Û’ دل میں خو٠خدا پیدا کیا Ûو۔اس Ú©Û’ برخلا٠Ûمیں اکثر مسلمانوں میں تربیت سے واضØ+ غÙلت نظر آتی ÛÛ’Û” اس Ú©Û’ لئے پوری ØªÙˆØ¬Û Ø§ÙˆØ± اÛتمام Ù…Ùقود Ûوتا ÛÛ’ØŒ چلتے پھرتے کوئی بات Ú©ÛÛ Ø¯ÛŒ جو اثر Ù†Ûیں رکھتی۔ اس سستی Ùˆ غÙلت Ú©Û’ Ù…Ù†Ø¯Ø±Ø¬Û Ø°ÛŒÙ„ اسباب ÛÙˆ سکتے Ûیں
غرض Ùˆ غایت Ú©ÛŒ غیر یقینی صورتØ+ال :۔ذاتی تربیت پر ابھارنے اور اس Ú©ÛŒ جانب دعوت دینے والے بÛت سے لوگ قرآن Ùˆ Ø+دیث کا پورا علم Ù†Ûیں رکھتے۔ اکثر مسلمانوں Ú©ÛŒ جÛالت، اعمال صالØ+Û Ú©ÛŒ کمی، دنیا میں کئے جانے والے اعمال Ú©Û’ آخرت میں Ø+ساب سے پوری طرØ+ Ø§Ù“Ú¯Ø§Û Ù†Û Ûونا بھی اس کا ایک سبب ÛÛ’Û” دوسری جانب جو مسلمان شیطان Ú©ÛŒ دشمنی سے پوری طرØ+ واق٠نÛیں Ûوتا، ÙˆÛ Ù†Ø§Ø¯Ø§Ù†ÛŒ کا مظاÛØ±Û Ú©Ø±ØªØ§ ÛÛ’ØŒ ÙˆÛ Ø´ÛŒØ·Ø§Ù† Ú©Û’ گمراÛÛŒ Ú©Û’ Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û Ø³Û’ ناواقÙیت Ú©Û’ باعث اس Ú©Û’ دھوکے میں آجاتا ÛÛ’Û”
مسلمان Ú©ÛŒ تربیت ذات پر جو چیز معاون Ûوتی ÛÛ’ ÙˆÛ Ø§Ø³ Ú©ÛŒ زندگی کا واضØ+ مقصد Ûوتا ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ù…Ù‚ØµØ¯ ÛÛ’ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©ÛŒ اطاعت Ùˆ Ø¨Ù†Ø¯Ú¯ÛŒÛ”ÙˆÛ Ø§Ø³ Ú©Û’ لئے دعوت دینے Ú©Û’ لئے بھی پیدا کیا گیا ÛÛ’Û”ØªØ§Ú©Û Ø§Ù“Ø®Ø±Øª میں جنت کا Ø¯Ø±ÙˆØ§Ø²Û Ø§Ø³ پر Ú©Ú¾Ù„ جائے۔ لیکن بغیر غرض Ùˆ غایت Ú©Û’ زندگی گزارنے والا مسلمان اندھیروں میں بھٹکتا رÛتا ÛÛ’ØŒ آج Ú©Ù„ اکثر مسلمانوں کا ÛŒÛÛŒ Ø+ال Ûے۔جس شخص Ú©Û’ لئے دنیا Ú©ÛŒ لذتیں اور نعمتیں ،آرام Ùˆ آسائشیں ÛÛŒ سب Ú©Ú†Ú¾ ÛÙˆØŒÙˆÛ ØªØ±Ø¨ÛŒØª ذات کرے گا؟ایسا مسلمان اپنی تربیت Ú©Û’ بارے میں سوچ بھی Ù†Ûیں سکتا۔ ÙˆÛ ØªØ±Ø¨ÛŒØª Ú©Û’ سلسلے میں پیش آنے والی تکالی٠کو بھی برداشت Ù†Ûیں کر سکتا۔ ایسے مسلمان میں صبر Ú©ÛŒ بھی Ú©Ù…ÛŒ Ûوتی ÛÛ’Û”ÛÙ… میں ایسے لوگ بھی ÛÙˆÚº Ú¯Û’ جو اس زندگی کا Ø+قیقی مقصد سمجھتے Ûیں، Ø+قیقی زندگی Ú©ÛŒ Ùضیلتوں Ú©Ùˆ جانتے Ûیں، ان مسلمانوں کا دنیا سے قلبی اور جسمانی لگائو ضرورت اور Ûدایت سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù†Ûیں Ûوتا۔ لیکن بÛت سے لوگ دنیا سے لگائورکھتے Ûیں۔ان کا سارا وقت دنیا Ú©ÛŒ Ù…Ø+بت میں خرچ Ûوتا ÛÛ’ØŒ ÙˆÛ Ø®ÙˆØ¯ Ú©Ùˆ ذاتی تربیت سے معذور سمجھتا ÛÛ’Û”ÙˆÛ Ø³Ù…Ø¬Ú¾ØªØ§ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Ø§Ù„ بچوں کا پیٹ پالنا یا روزی کمانا ÛÛŒ زندگی کا مقصد ÛÛ’Û”
تربیتی مراکز Ú©ÛŒ Ú©Ù…ÛŒ:Û”Ø+قیقی تربیت Ú©Û’ معنی ØŒ اس Ú©Û’ وسائل اور اس Ú©Û’ مقاصد کا غلط Ù…ÙÛوم بعض مسلمانوں Ú©Ùˆ اپنے Ù†Ùس Ú©ÛŒ تربیت دینے میںآڑے آ جاتا ÛÛ’Û” ÙˆÛ Ø§Ø³Û’ اپنانا زندگی اور معاشرے سے علیØ+دگی تصور کرتا ÛÛ’Û” یا ÛŒÛ Ú©Û ÛŒÛ Ú©Ø§ÙÛŒ مشکل کام ÛÛ’ یا پھر اس میں کاÙÛŒ وقت لگتا ÛÛ’Û” ÙˆÛ Ø§Ø³Û’ زندگی Ú©ÛŒ بنیادی ضروریات سے متصادم سمجھتا ÛÛ’Û” ÛŒÛ ØªÙ…Ø§Ù… باتیں لغو اور بے بنیاد Ûیں۔ جس ماØ+ول میں انسان رÛتا ÛÛ’ØŒ اس کا زندگی پربÛت اثر پڑتا ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ø§Ø«Ø±Ø§Øª مثبت اور منÙی، دونوں ÛÙˆ سکتے Ûیں اسی لئے اچھی صØ+بت اختیار کرنے Ú©ÛŒ Ûدایت Ú©ÛŒ گئی Ûے۔مثال Ú©Û’ طور پر گھر، راستÛØŒ دوست اØ+باب ØŒ مدرسÛØŒ بازار، Ùلمیں اور Ú©ØªØ§Ø¨ÛŒÚºÛ”Ø§Ú¯Ø±ØªØ±Ø¨ÛŒØ ÛŒ مرکز(خصوصاََ گھر) نیکی اور Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ Ûدایت سے بÛØ±Û ÙˆØ± ÛÛ’ØŒ توا نسان Ú©ÛŒ استقامت، اصلاØ+ اور تربیت میں معاون بنتا Ûے۔لیکن اگر گھر Ú©Û’ Ø+الات اس Ú©Û’ برعکس ÛÙˆÚº تو ذلت Ùˆ پستی کا سبب بن جاتا Ûے۔آج اگر ÛÙ… اپنے تربیتی مراکز پر ایک Ù†Ú¯Ø§Û ÚˆØ§Ù„ÛŒÚº تو Ûمیں اچھے تربیتی مراکز Ú©ÛŒ Ú©Ù…ÛŒ نظر آئے گی۔ ÙˆÛاں Ú©Û’ Ø+الات ایسے Ù†Ûیں جو Ù†Ùس Ú©ÛŒ Ø·Ûارت، اصلاØ+ اور ترقی میں مددگار بن سکیں۔
ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© ثابت Ø´Ø¯Û Ø+قیقت ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù† بچپن سے بلوغت اور بڑھاپے، Ø¨Ù„Ú©Û Ù…ÙˆØª تک ارشاد Ùˆ تربیت اور تعلیم کا Ø+اجت مند Ûوتا ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª درست Ù†Ûیں Ú©Û ØªØ±Ø¨ÛŒØª صر٠بچوں اور نوجوانوں Ú©Û’ لئے خاص ÛÛ’ Û”ÛŒÛ Ø§Ù„Ú¯ بات ÛÛ’ Ú©Û Ûر عمر اور Ø+الات Ú©Û’ Ø+والے سے تربیت Ú©Û’ انداز بدلتے رÛتے Ûیں۔ Ûمیں ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª معلوم ÛÙˆ گئی ÛÛ’ Ú©Û Ûمارے مربی اول Ûمارے والد اور ÙˆØ§Ù„Ø¯Û Ûیں اور پھراستاد Ûیں۔لیکن آج کئی وجوÛات Ú©ÛŒ بناء پر ان دونوں Ú©ÛŒ تربیت میں بھی Ú©Ù…ÛŒ آ رÛÛŒ ÛÛ’Û” ساتھ ÛÛŒ خیر Ø®ÙˆØ§Û Ø¯ÙˆØ³Øª اور مرشد بھائی Ú©ÛŒ Ú©Ù…ÛŒ ÛÛ’Û” اس لئے جب دوسرے تربیت Ú©Û’ لئے موجود Ù†Ûیں Ûیں تو اس بات Ú©ÛŒ ضرورت مزید بڑھ گئی ÛÛ’ Ú©Û Ûر مسلمان خود اپنی تربیت کا ÙØ±ÛŒØ¶Û Ø³Ù†Ø¨Ú¾Ø§Ù„ لے۔اس سلسلے میں کسی بھی قسم Ú©ÛŒ سستی اور کاÛÙ„ÛŒ Ú©Ùˆ ابھی ترک کیجئے۔ ØªØ§Ú©Û Ø§Ù“Ù¾ کا شمار ایمان Ùˆ تقویٰ ØŒ صلاØ+ Ùˆ استقامت Ú©Û’ اعتبار سے بÛترین لوگوں میں ÛÙˆ سکے۔امام ابن کثیر Ø’ Ùرماتے Ûیں Ú©Û â€™â€™ Ø+ساب لئے جانے سے Ù¾ÛÙ„Û’ اپنے اپنے Ù†Ùس کا Ù…Ø+Ø§Ø³Ø¨Û Ú©Ø± لیجئے، اور ÛŒÛ Ø¯ÛŒÚ©Ú¾ لیجئے Ú©Û Ù‚ÛŒØ§Ù…Øª Ú©Û’ دن اپنے رب Ú©Û’ سامنے پیشی Ú©Û’ لئے آپ Ù†Û’ کتنے نیک اعمال کا Ø°Ø®ÛŒØ±Û Ú©ÛŒØ§ ÛÛ’ØŒ اور ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª جان لو Ú©Û ÙˆÛ ØªÙ…Ûارے اعمال Ùˆ اØ+وال Ú©Ùˆ جاننے والا ÛÛ’ØŒ اور اس پر تمÛاری کوئی چیز Ù¾ÙˆØ´ÛŒØ¯Û Ù†Ûیں Ûے‘‘ (تÙسیرابن کثیر)Û”
Ø+ضور نبی کریم ï·º Ù†Û’ Ùرمایا،’’ Ûوشیار ÙˆÛ (شخص)ÛÛ’ جس Ù†Û’ اپنے Ù†Ùس Ú©Ùˆ قابو میں رکھا، اور موت (یوم Ø+ساب )Ú©Û’ لئے عمل کیا، اور عاجز ÙˆÛ ÛÛ’ جس Ù†Û’ اپنی خواÛشات Ù†Ùس Ú©ÛŒ پیروی Ú©ÛŒ اور Ø§Ù„Ù„Û Ø³Û’ مختل٠قسم Ú©ÛŒ امیدیں لگاتا رÛا‘‘۔ (ترمذی )
ÛŒÛاں ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª سمجھنے Ú©ÛŒ ضرورت ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ جتنا تقرب Ûوگا ذاتی تربیت کرنے میں اتنی آسانی رÛÛ’ گی۔ جتنا Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ÙˆÙ‚Øª عبادت الÛÛŒ میں گزرے گا اور برے کاموں سے انسان بچے گا اتنی ÛÛŒ تربیت Ûوتی جائے گی۔ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ûمیں سب سے Ù¾ÛÙ„Û’ اپنی تربیت کرنے Ú©ÛŒ توÙیق عطا Ùرمائے ØªØ§Ú©Û ÛÙ… دوسروں Ú©ÛŒ بھی تربیت کرنے Ú©Û’ قابل Ûوجائیں۔